Thursday, February 24, 2011

NOTEBOOK COMPAQ CQ40 BLINKING CODE

Minggu lepas banyak notebook model CQ40 masuk wad dan rata-rata terdiri dari kumpulan AMD dan ATI chipset. Masalah no display dan blinking pada "caps lock" dan "num lock". Sila lihat gambar di bawah.




Blinking ni sebenarnya mempunyai kod kod tertentu. Sila rujuk pada carta di bawah.

Meaning of Sample Blink Codes for some EFI Notebooks
Number of Blinks or BeepsLocation of Blinking LEDsComponent Being CheckedError Condition
Continuous glowBattery power LEDBatteryThe AC adapter is attached and the battery is charging, but does not yet have sufficient charge to power the notebook.
1Caps Lock/Num LockCPUCPU not functional
2Caps Lock/Num LockBIOSBIOS corruption failure
3Caps Lock/Num LockMemoryModule error not functional
4Caps Lock/Num LockGraphicsGraphics controller not functional
5Caps Lock/Num LockSystem boardGeneral system board failure
6Caps Lock/Num LockBIOSBIOS authentication failure
Continuous blinkAC power adapter LEDPower adapterInsufficient power

Saya harap dengan carta yang saya lampirkan di atas, pengguna notebook model ni dapatlah mengesahkan masalah yang di hadapi tanpa perlu membayar kepada kedai untuk troubleshoot charges yang sekitar RM 30 ~ 100.

Jika anda berhadapan dengan masalah Graphics controller not functional ( 4 Blinking ), saya syorkan menukarkan motherboard yang baru dengan harga RM650 atau menukarkan Chipset dengan harga RM350. Jangan sesekali hantar notebook model ni untuk di repair kerana masalah sama akan berulang sebulan akemudian. Tak percaya...?? Boleh cuba tetapi saya jamin semua CQ40 yang di repair akan mengalami semula kerosakkan yang sama selagi anda tidak menukarkan chipset atau motherboard.

Boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut di :


017-9911659 - Hafiez ( JB )
010-7070997 - Man ( Mersing )



90 comments:

  1. COMPAQ CQ40 sya slalu over heat..
    mcm ne nk solve problem ni ye...
    tlg bgi cadangan

    ReplyDelete
  2. kalau laptop overheat, bole pilih option lajukan fan laptop(tanya pakar), or paling best, buka 1 cover bawah + pakai fan kat bawah..

    ReplyDelete
  3. Compaq CQ40 mmg selalu overheat. Selalu kan menservis kipas. Pastikan xde habuk atau sebagainya yang boleh mengahalang laluan angin dan yang paling bagus, buat 3-4 lubang kat casing bawah ATI chipset dan pakai cooling fan selepas buat lubang sebab model CQ40 ni tak guna pakai cooling fan sekiranya lubang bawah tak di tebuk.

    ReplyDelete
  4. Macam mana pulak dengan Compaq CQ40 yang menggunakan chipset Intel? Adakah ia memiliki masalah yang sama?

    ReplyDelete
  5. Bagi CQ40 yang menggunakan chipset Intel, kerosakkan pada chipset sangat jarang berlaku jadi sekiranya berlaku juga, pastikan blinking code'nya dahulu. Biasanya masalah CQ40 intel cuma no power sahaja.

    ReplyDelete
  6. mmg xde care lain ker utk selesaikan masalah blinking tu,,adakah cik boleh tolong repairkn?

    ReplyDelete
  7. Cara terbaik untuk selesaikan masalah blinking untuk model CQ40 ialah, menukarkan ATI chipset / GPU dengan kos RM300. Sekiranya ada yang menawarkan khidmat repair GPU utk model CQ40 dengan kos RM50 - 150, saya yakin ketahanannya bersifat sementara sahaja kerana mengikut pengalaman saya, ia hanya bertahan paling lama sekitar 14 - 30 hari sahaja. Yang bernasib baik, mungkin blh mencecah 100 hari mengikut tahap penggunaan pemakai itu sendiri.

    ReplyDelete
  8. sa mempunyai cq40 amd turion 64, masalah dia sekarang, caps lock n numlock blinking trus, ada siapa2 yg boleh bantu sa selesaikan ini masalah.. x display...

    ReplyDelete
  9. laptop cq40 saya buat masalah.. kalau bukak je mne2 folder..comfirm lepas 2 keluar pops-up.. "windows is restarting..windows searching way to solve prob"... ape perlu sye buat?

    ReplyDelete
  10. keluar pops-up.. " windows is stopped working.. windows checking solution 2 solve prob..windows is restarting" ape kene buat klu tiap kalai bukak je mne2 folder comfirm keluar pop-up ni

    ReplyDelete
  11. gimana cara ngatasi Graphics controller not functional pada compaq presario cq40...bantu dong???

    ReplyDelete
  12. Salam, CQ40 caps lock n numlock blinking kerana masalah ATI Graphic Chipset atau Processor. Untuk mengelakkan masalah Graphic Chipset, gunakan Cooling Fan & sentiasa service Laptop CPU fan daripada habuk & kotoran. Sekiranya windows selalu auto restart pula, blh cuba tukarkan HDD kerana berkemungkinan HDD yang mengalami masalah.

    ReplyDelete
  13. Dimana boleh saya beli ATI Graphic chipset di sekitar Lembah Klang?

    ReplyDelete
  14. Salam,

    ATI Graphic Chipset jarang di jual kepada pengguna laptop kerana untuk pemasangan chip ini perlulah di lakukan oleh individu yang berpengalaman dan lengkap dengan mesin khas jadi saya galakkan Encik Azam hantarkan laptop yang rosak ke pusat servis yang berhampiran. Sekiranya Encik Azam masih juga ingin membeli ATI Chipset, Encik boleh membeli dari saya dengan harga RM 100 untuk setiap keping.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  15. salam....
    laptop cq40-115au caps locks n number link sntiasa berkelip...
    n screen langsng xon..
    ape masalahnyer sebenarnye?..
    ac power adapter ker aper??..
    kalau p hantar kedai agak2 berape akan habis?...

    ReplyDelete
  16. Salam, CQ40 AMD encik mengalami kerosakkan GPU / CPU dan caj membaik pulihnya sekitar RM 100 - 250. Power adapter tiada mengalami apa2 kerosakkan. TQ

    ReplyDelete
  17. my amd compaq cq40, lights flashing 1 time, why? or what part of the damage? tq

    ReplyDelete
  18. how much the AMD processor will cost around?

    ReplyDelete
  19. Hi, If your set blink 1 time, your processor got problem and need to replace. Coast for new processor is around RM 150 - 180 and RM 280 for brand new. Thanks.

    ReplyDelete
  20. salam...laptop saya dah xdapat hidup dah, dia pnya button wireless still nyala lg...dpt diselamatkan lagi ke??

    ReplyDelete
  21. Salam,

    Laptop encik/cik masih boleh di baiki. Sila ke www.snspc.blogspot.com

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  22. Salam....laptop saya juga mempunyai masalah yg same....dulu pernah terjadi skli tetapi setelh menukar Ram..kembali ok...skrg lptop ni blinking semula sampi tidak hidup lagi....adakah masalahnye adalah processor?ataupun saya perlu menservis lptp ni?sblm ni saya sudah membuka dan membersihkannye sendiri...

    ReplyDelete
  23. laptop saya mengalami masalah caps lock n num lock blinking berterusan..tetapi laptop masih boleh hidup dan mengambil masa yang lama untuk hidup..apa pula masalah laptop saya itu..

    ReplyDelete
  24. salam. laptop sya xbley on.. skrin xterpancar apa2 pown. cuma blinking caps lock and num lock jee.. bley tlg?

    ReplyDelete
  25. Salam, Sila perhatikan code blinking pada laptop anda, jika 1 blinking, anda perlu menukarkan processor dan jika 2, BIOS perlu di update. sila rujuk carta yang saya lampirkan di atas. kenal pasti berapa kali blinking dan hubungi saya kembali melalui sms di 017-9911659. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  26. Salam.

    CQ40-125AX & CQ40-310AU

    LED CapsLock & NumLock tidak berhenti blinking.
    Agak-agak apa masalahnya ?
    Boleh repair lagi ke ?
    Kalau repair tahan lama tak ?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  27. Kebiasaannya laptop CQ40 Intel atau AMD yang mengalami masalah no display & blinking caps & num lock masih boleh di baiki dan boleh tahan lama bergantung pada cara penggunaan oleh pengguna itu sendiri.

    ReplyDelete
  28. slm...laptop cq40 sy selalu keluar code itam lepas startup tp kejap hilang sy sempat baca skrin hitam tulis tntg system jd sy nak tau apa agak nya masalah laptop sy ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klik start,,,kt search box taip cmd pastu enter,,,bkak file cmd tu dan hafal title file cmd tu...pastu tkan ctrl+shift+esc... pastu kt box tu click kt startup pastu cari title yg hampir tepat dgn title cmd td lpas tu uncheck....pastu restart pc semula tgk ader lg ke tak...klau ada cari lg title cmd tu

      Delete
  29. Salam, encik blh cuba update BIOS laptop terlebih dahulu. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  30. Salam. berapa cost untuk menukarkan processor baru ye ? Terima Kasih.

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum. mana saya boleh dapat chipset ATI graphic? laptop saya blinking 4 kali, skrin hitam.

    ReplyDelete
  32. salam,sy pnya cq-40 pnya masalah yg sama blinking kt num locks dgn caps lock,baru hantar repair tp dh rosak blk,apa cadangan en untk laptop sy 2,bole repair lg ke??

    ReplyDelete
  33. salam sy pny lptop blinking je x benti.cm ne nk solve??

    ReplyDelete
  34. salam,
    laptop cq40-337tu sy power led blinking xstop2.. on sekejap terus mati lagi. boleh tolong?

    ReplyDelete
  35. Salam, Sila kenal pasti berapa kali blinking yang terdapat pada laptop anda dan rujuk pada carta yang saya lampirkan di atas. Jika 1 blinking, cuba tukarkan processor terlebih dahulu dan jika 4 blinking, motherboard perlulah di baiki oleh mereka yang mahir dan mempunyai peralatan / mesin khas. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  36. salam.. saya nak bt pertanyaan untuk cq40 amd. jika bliking led blink sbanyak 1 kali ini bermakna cpu not functional kan? setengah kedai suggest tukar chipset.. bg pemerhatian saya cpu tidak rosak kerana apabila saya overheatkan ( kipas diberhentikan ) keadaan pc bleh berfungsi semula. akan tetapi apabila di off kan laptop kembali mnunjukkan blink led.. jadi saya nak tnya pendapat en hafiez ada solution x?

    ReplyDelete
  37. salam...saya nk btanya...saya ada masalah skrin laptop Compaq Cq40..problem dia, bila saya on laptop,keaadaan skrin masih normal...dan beberapa saat/minit kemudian skrin laptop terus berkelip-kelip...adakah skrin laptop problem?atau adakah cable LCD skrin problem dan inverter dia yg problem?macam mane nk solve?

    ReplyDelete
  38. salam..saya ada laptop CQ40-125AX yang ada chipset AMD ngn integrated gpu AMD RADEON HD3450..laptop boleh hidup tapi dalam masa 5 minit laptop padam sendiri..bila on, dia gtau detect overheat..kalau saya repaste balik guna thermal paste boleh x dia normal balik? ke saya kna ganti chipset? or mobo?

    ReplyDelete
  39. gan nanya compaq cq41 110 numlock sm capslock ngeblink trus mslhnya ap.?

    ReplyDelete
  40. sye ade Cq40-115au.....Caps lock n num lock blinking x brenti....x de display...ape yang rosak eh..???mntak tolong..??

    ReplyDelete
  41. Salam 1 Malaysia,
    Bagi laptop CQ40 AMD ATI Radeon yang mengalami masalah Caps Lock & Num Lock blinking, solution yang terbaik adalah membaiki / menukarkan ATI GPU kerana masalah ini hanya boleh di selesaikan dengan cara ini sahaja. Kos bagi masalah seperti ini pula sekitar RM 100 - 350. Jika ATI GPU ini tidak di perbaiki, masalah sama akan berulang dalam masa terdekat.

    **Cara penyelesaian di atas adalah bagi menyelesaikan masalah 1 & 4 blinking sahaja.

    Terima Kasih
    Hafiez
    017-9911659

    ReplyDelete
  42. 1302 blinks.. mcm mana nak fix??

    ReplyDelete
  43. Cara untuk menyelesaikan masalah CQ40 caps lock blink. Sila rujuk link di bawah.
    http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  44. akhirnya...ada juga org buat guide utk Laptop ni..Terima kasih banyak2 XD

    ReplyDelete
  45. led blink 4x.. tp hari tuh HP da tukar motherboard dlm thun lepas.. takkan nak tukar motherboard lg skali kot?

    ReplyDelete
  46. Motherboard yang mengalami masalah blinking 1x atau 4x perlu di baiki. Kos pembaikian sekitar rm 150 sahaja. Sila hubungi saya di 017-9911659. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  47. salam...jika Compaq CQ40 yang menggunakan chipset Intel memiliki masalah 4 blinking, apakah masalah yg biasenye berlaku??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Bagi pendapat saya, laptop Encik mengalami masalah pada overheating pada GPU yang perlu di perbaiki dengan menggunakan mesin khas dan kos membaiki kerosakkan sebegini adalah sekitar RM100-150.

      Delete
  48. Salam, saya sudah menukar chipset sebanyak 2 kali tetapi 3-4 hari selepas setiap kali repair, masalah blinking ini berulang kembali. adakah saya perlu menukar motherboard?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Bagi pendapat saya, laptop Encik mengalami masalah pada overheating pada GPU yang perlu di perbaiki dengan menggunakan mesin khas. Pada pendapat saya, sekiranya GPU / chipset sudah di tukar kepada yang benar2 baru, peluang untuk mengalami kerosakkan yang sama agak tipis dalam masa terdekat. Saya syorkan Encik memastikan GPU pada laptop benar2 di tukar atau tidak oleh juruteknik yang membaiki laptop encik. Sila rujuk link di bawah :

      http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

      Delete
  49. salam...sy mpnnyai Compaq cq40intel problem dia bila sy hidupkan laptop dia berfungsi tetapi screen blank dlm masa 3 sec dia off trus dan tiada bliking code.adakah mslh power..sy cuba hidupkan tanpa ram led on menyala dan bliking code sby 3 kali..apakah mslhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Bagi pendapat saya, laptop Encik mengalami masalah pada overheating pada power IC atau Overload power dan perlu di periksa bagi mengenal pasti kerosakkan sebenar dan kos membaiki kerosakkan sebegini adalah sekitar RM100-150.

      Delete
  50. salam hafiez.. laptop saya cq40 amd setiap kali start or re-start dia akan bg notis yg laptop in hibernation mode due to overheating tp xde apa2 masalah bleh just continue jer lepas click ENTER.. any advice on this..?? thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila servis laptop anda & Update System BIOS...

      Delete
  51. sapa ada masalah blinking pada Num Lock and Cap lock.....saya baru hantar HP services center minggu lepas ..nasib ada warantty lagi 2 minggu sebelum warantty habis 3 years.....Hp service tukar SystemBoard dan DC Cable

    ReplyDelete
  52. salam..nak tanye.camaner nak buka laptop compaq cq40.saye dah bukak semua screw tapi xtau camner nak tarik casing dier.bantuan pls....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. BKA YOUTUBE BRO...KAT SITU ADE..CARA2 NAK ASSEMBLE COMPAQ CQ40

      Delete
  53. salam..cam ne kalu laptop no power boleh dibaiki lg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih boleh cuba di baiki jika buka di sebabkan air yang tertumpah pada laptop...

      Delete
  54. salam. nk taw kalu CPU not functional, guane eh? any solution?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk artikel :
      http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

      Terima Kasih

      Delete
  55. can cq40 change graphic card?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk artikel :
      http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

      Terima Kasih

      Delete
  56. Compaq Presario CQ40 saya , blinking lebih 6 kali , msalah Power Adapter ? brpa klau kat kedai nak repair ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM150 ~ RM350

      Sila rujuk artikel :
      http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

      Terima Kasih

      Delete
  57. kalau cq40 sy.. num lock and caps lock blink xbhnti apa masalahnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. GPU Problem.

      Sila rujuk artikel :
      http://dr-notebook.blogspot.com/2011/03/reflow-reball.html

      Terima Kasih

      Delete
  58. salam

    cq40 saya problem blinking caps lock tak bhnti dan display tak keluar apa2 .. tp sy pki intel .. apa masalahnya ?

    ReplyDelete
  59. ada jual fan spare?kalau ada contact saya...

    ReplyDelete
  60. Salam Hafiez,
    Cq40 saya blank display, blinking 4 times repeated. Maybe masalah GPU overheat. Saya kat area Taman Molek, Johor Bahru. Sila email alamat, saya nak hantar repair. bujal51@yahoo.com

    ReplyDelete
  61. Salam..

    Bro laptop cq40 saya blink 1x continously, apa masalahnye? Processor seketul yang rosak or tapak di mobo untuk letak processor yg rosak? harga repair brapa? ada warranty x?

    ReplyDelete
  62. Salam kalo mslh lptp cq40 kerap hang tu kenapa?

    ReplyDelete
  63. Salam, Bro Hafiez boleh rekomen tak kedai yang bagus untuk repair laptop area Selangor atau Lembah Kelang ni. Thanks

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. salam..laptop cq 40 blinking x bnti..tp slow blinking die..1 kali ato continuously..??klu mslh cpu..ape solution nye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, itu di kira 1 Blink. Biasanya kerosakkan sebegini berpunca dari kegagalan CPU ( Processor ) utk berfungsi secara normal samada CPU itu sendiri yg rosak atau kegagalan voltage supply yang kurang ke CPU. Blh cuba menukarkan CPU terlebih dahulu dan jika tiada perubahan, motherboard haruslah di perbaiki... Terima Kasih.

      Delete
  66. salam, laptop sy cq40-129tu chipset intel ada mslh blinking 4x.. boleh repair lg ke? kalau boleh, brapa anggaran kos repair? sy di Bangi..

    ReplyDelete
  67. Salam, laptop saya CQ40-620AU casing, berapa harganya?
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  68. salam..laptop cq40 motherboard rosak..n b4 rosak asyik overheat..berapa kos hantar repair?

    ReplyDelete
  69. salam..
    netbook hp110 sy ada masalah CAPS LOCK sentiasa menyala.bila tukar pada huruf besar huruf D akan jdi SELECT.bila tukar huruf kecil d ok plak.baru2 ni 2 kali sy format windows masa format tiada masalah caps lock.adakah keyboard masalah atau lain2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah saya nk pastikan tp saya hampir pasti masalah berpunca dari keyboard...

      Delete
  70. Salam 1Malaysia.
    Saya mempunyai sebuah komputer riba (compaq presario cq41) yang rosak GPU ( graphic controller). Soalan saya;
    1. Yang mana lebih baik, menukar motherboard atau chipset jika tidak mengira kos baikpulih? Dan juga mengambilkira tahap ketahanan setelah dibaikpulih?
    2. Bolehkah motherboard/chipset yang rosak diganti dengan yang dipertingkatkan keupayaannya (upper class performance AMD/ATI terbaru di pasaran), seperti dilakukan terhadap desktop, upgrade? Dan bolehkah diganti dengan jenama Intel/Nvidia GeForce terbaru?
    3. Dapatkah fan (seperti di desktop version) dipasang pada chipset baru untuk mengatasi masalah overheat?

    Terima kasih
    Ronnie (email - ronniejohnny81@gmail.com)

    ReplyDelete
  71. salam..sy ada netbook 1 malaysia jenis ruvo y sy trima 4 taun lpas..sy syg giler at netbook ni sbb die elok lg smpai la bila sy buka utk sevis fan die..tp bile pasang balik..die x hdup..lampu on dgn batery menyala tanpa perlu sy tekan on button..msuk je charger trus die menyala..tp xde plak dgr bunyi pape..kipas un x gerak..apa masalah die ye?tq :)
    julia.kamaruddin93@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buka dan pasang semula. Mgkn ada wayar yg tak dpsg.

      Delete
  72. Sy cq40 intel. Laptop, xhidup. Blinking dkt num lk+ caplock sbyk 4kali. Apa yg patut sy buat?

    ReplyDelete
  73. Sy cq40 intel, laptop sy xhidup tp blinking 4kali dekat scrol num lk + caplock.. Apa yg patut sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Sila whatsap saya di 0179911659 utk jalan penyelesaian. Terima Kasih.

      Delete