Sunday, February 27, 2011

CARTA UNTUK PENGGUNA

Kepada pengguna notebook / netbook di Malaysia, saya lihat ramai pengguna selesa untuk memilih HP dan Acer sebagai pilihan utama tetapi tahukah anda bahawasanya jenama jenis inilah antara penyumbang kerosakkan terbanyak di dunia ini setelah 2 - 3 tahun. sila lihat carta di bawah untuk keterangan lanjut.


Ramai pengguna tidak tahu bahawa laptop yang sedang di gunakan bakal rosak suatu hari nanti. Mungkin 2 tahun, mungkin 3 tahun.. Tiada siapa yang tahu tetapi tahukah anda bahawa anda boleh memanjangkan jangka hayat laptop anda dengan beberapa cara? Di sini saya terangkan serba sedikit cara pengjagaan laptop sebelum laptop anda mengalami kerosakkan.

1- Anda perlu sentiasa memeriksa CPU Fan. Pastikan kipasnya sentiasa berputar seperti biasa.
2- Periksa tahap kepanasan selepas 1 jam penggunaan. Pastikan tahap kepanasan sentiasa stabil.
3- Jangan meletakkan laptop anda di tempat yang boleh menutup laluan / hembusan udara seperti di atas tilam, sofa, bantal atau sebagainya.
4- Gunakan Cooling Fan sebagai sokongan dan secara automatiknya laptop anda akan berada dalam jarak yang yang tidak terlalu dekat dengat meja.
5- Setelah waranti dari kilang tamat, hantar laptop anda untuk di servis secara berkala ( setahun sekali )
6- Jangan cuba untuk meng'upgrade'kan laptop anda kerana laptop anda mungkin tidak sesuai dan ini juga antara punca kerosakkan.


Dalam banyak jenis dan bentuk komputer pula, netbook adalah antara penyumbang kerosakkan kerana netbook mempunyai CPU Fan yang terlalu kecil saiz nya yang menyebabkan mobonya overheat. Bagi yang bakal membeli laptop pula, rujuklah carta-carta di atas dan buatlah pilihan yang sesuai. Bagi pemilik laptop yang sudah pun mempinyai masalah motherboard atau sebagainya, boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.

017-9911659 - Hafiez ( JB )
010-7070997 - Man ( Mersing )

7 comments:

  1. bang sya punya laptop jnama apple tapi lambang apple nya tiada bekas kena gigit tuh haha mcm mana tuh....

    ReplyDelete
  2. SALAM saya nk tkar motherboard baru utk presario v3000 mobo pe yg sesuai..and yg boleh saport and leh install...hardware asal cm amd ...prosenser...dll..grafik card

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Untuk Presario V3000, encik blh tukarkan dengan motherboard V3000 Intel atau HP DV2000 sahaja. Saya cadangkan encik menukarkan motherboard encik ke V3000 INTEL tanpa NVIDIA Graphic Chip kerana motherboard jenis ini lebih tahan dari yang lain-lain.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  4. lagi stu sye nak mintak tolong boleh x list kan hardware spec yg perlu sya beli bila sya beli mobo v3000 intel nie...cm prosenser ,grafic card,ram bpe gb,boleh ke pakai HDD asal.klu boleh list harga sekali....email...hatisoul@gmail.com....time kaseh en hafizzzz

    ReplyDelete
  5. salam,

    im anes..im doing my reseach on product management...so,here..may u help me..i got somthing to ask.
    #macam mane saya nk dapatkan statistik penggunaan/pemilihan/carta pengguna untuk laptop..
    (maybe more updated than carta kat atas

    thanks a lot..
    noticed me if u can help me
    aniesfaziehan12@gmail.com

    ReplyDelete
  6. harga berapa ye kalau repair motherboard netbook asus? Berapa lama ye nak kena repair?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,
      Kos repair sekitar RM 50 - 150.
      Sila hubungi saya di 0179911659 untuk keterangan lanjut..

      Delete